معجزه ای به نام مدیتیشن برای رسیدن به آرامش

مجله عالی ها

معجزه ای به نام مدیتیشن برای رسیدن به آرامش

معجزه ای به نام مدیتیشن برای رسیدن به آرامش ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

1311859079 معجزه ای به نام مدیتیشن برای رسیدن به آرامش

معجزه ای به نام مدیتیشن برای رسیدن به آرامش 

کسی نیست که این روزها نام مدیتیشن را نشنیده باشد،انجام مراقبه برای رسیدن به آرامش درونی که بسیار موثر هست و برای زندگی پراسترس امروزی امری واجب به شمار میرود. وقتی سیستم بدن از حالت طبیعی‌اش خارج می شود، آیا می دانید باید چکار کنید؟ یا مثلاً وقتی زمان زیادی را در محل کار سپری کرده‌اید؟

 

در این شرایط امکان بروز استرس و فشار روانی چندان میشود، اگر مراقب نباشید، کم کم این اوضاع می تواند باعث استرس مزمن شود و سلامت شما را به خطر بیاندازد، خصوصاً اگر این مشکل ناشی از هورمون‌های بدن باشد. در این مقاله مجله علم ورزش ۶ علت را برای‌تان توضیح میدهد تا بدانید چگونه با مدیتیشن میتوانید اوضاع هورمون‌های بدن را بهبود ببخشید و به تعادل آن‌ها کمک کنید.

 

مدیتیشن چیست؟

مدیتِیشن یا مراقبه یک هنر حقیقی هست که به جسم و روح آرامش می‌بخشد. مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن هست. این تمرکز می تواند بر روی یک صدا، عبارت یا دعا، شئ، عکس، آگاهی از خویشتن، نحوه تنفس و… صورت گیرد. مدیتیشن میتواند به آرامش، کاهش استرس و حفظ سلامتی کمک کند. کسانی که مدیتیشن را به صورت مرتب انجام می دهند، هم کمتر دچار اضطراب و افسردگی میشوند و هم شادمانی و رضایت بیشتری از زندگی دارند.

 

۱- مدیتیشن باعث تعادل هورمون کورتیزول و آدرنالین می شود

در هزاران سال پیش، اگر انسان توسط یک ببر تعقیب می‌شد، بدن هورمون‌های استرسی مثل کورتیزول و آدرنالین را آزاد میکرد تا قدرت و سرعت را افزایش دهد. این واکنش جنگ یا گریز به سرعت به بدن مخابره می‌شد تا بتواند از بدن خود محافظت کرده یا از خطر فرار کند. وقتی که خطر از بین می‌رفت، سطح هورمون‌ها به حالت طبیعی خود باز می‌گشت

 

اما در دنیای پُر استرس امروزه این پاسخ هورمونی ممکن هست با اوضاع‌های گوناگون «و ساده‌تر» مثل دزدگیر خودرو، فشارهای شغلی یا سروصدای بچه‌ها آغاز شود. پس میتوان گفت موقعیت‌های زیادی در دنیای امروز میباشند که می تواند ما را تحریک کرده و موجب ترشح هورمون‌های استرس شود..

 

در چنین شرایطی، آدرنالین موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون میشود. کورتیزول نیز قند خون را افزایش می دهد، سیستم ایمنی را ضعیف و عملکرد هضم را نیز مختل می کند. اما وقتی که به مدیتیشن می پردازید، سطح کورتیزول و آدرنالین در بدن کاهش می‌یابد و فشار خون و ضربان قلب متعادل میشود. مدیتیشن را میتوان پادزهری برای استرس‌های دنیای مدرن دانست.

 

۲- آزاد کردن سراتونین و اکسی توسین و بهبود خلق و خوی

مدیتیشن موجب آزاد کردن هورمون‌های مربوط به احساسات مفید مثل سراتونین و اکسی توسین نیز می شود. وظیفه سراتونین حفظ تعادل خلق و خو هست به نوعی که در تعداد زیادی از داروهای ضد افسردگی یافت میشود. اما وقتی مدیتیشن انجام میدهیم، بدن این هورمون را ترشح می کند.

 

اکسی توسین که هورمون عشق نیز نامیده میشود، باعث افزایش محبت، دلبستگی‌های رمانتیک و ایجاد همدلی میشود. بنابراین مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا در زندگی ارتباط بهتری داشته باشید.

 

۳- افزایش ملاتونین و کمک به خواب بهتر

ملاتونین که به هورمون خواب مشهور هست، هورمونی هست که چرخه خواب و بیداری را بازرسی میکند و بدن، مثل یک ساعت درونی میزان ساخت آن را نظارت می کند. وقتی دچار استرس می شویم، سطح ملاتونین کاهش می‌یابد. به همین علت وقتی که دچار استرس می شویم، نمی‌توانیم به درستی بخوابیم. خوشبختانه با مدیتیشن میتوانید ساخت ملاتونین را افزایش داده و خواب بهتری نیز داشته باشید.

 

۴- افزایش دوپامین و بهبود دقت و تمرکز

دوپامین هورمونی هست که مراکز پاداش و لذت مغز را بازرسی می کند. این هورمون مثل یک فیلتر اطلاعات عمل میکند و مغز را برای بحبوحه عملکرد آماده می‌سازد. همین طور دوپامین حافظه، دقت و توانایی را برای حل مشکلات افزایش می دهد.

 

۵- افزایش آندروسترون و فاکتور رشد انسولین

 به گزارش پارس ناز این دو هورمون نقش مهمی در استرس و سن دارند. وقتی دچار استرس میشویم، این هورمون‌ها کاهش پیدا می کنند. این هورمون‌ها نه تنها التهاب را کاهش میدهند و بدن را سالم نگه می‌دارند، بلکه از پیری سلول‌ها نیز جلوگیری می کنند. وقتی مدیتیشن انجام میدهید، هورمون‌هایی در بدن آزاد می شود که تأثیرات استرس را معکوس می کند و از مرگ زودرس پیشگیری می کند!

 

۶- و در نهایت تعادل هورمون‌های جنسی

آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده وقتی که دچار استرس می شوید، هورمون‌های جنسی کم می شود؟ چرا که بدن احساس می کند در خطر هست «مثل جریان ببر». بنابراین از حالت ساخت مثل «فرآوری» حالت به بقا تغییر می کند. این اوضاع باعث افزایش کورتیزول میشود و در ساخت هورمون جنسی تغییراتی ایجاد میکند. اما مدیتیشن می تواند موجب تعادل هورمون‌های جنسی شود، سطح کورتیزول را کم کند و به حالت طبیعی خود باز می‌گرداند.

 

 

بیوگرافی نویسنده

سلام خدمت بازدیدکنندگان وبسایت عالی ها / تاده هستم متولد 1370 مدیر عالی ها و امیدوارم از مطالبی که میزارم لذت برده باشید.

مشاهده تمامی 8411 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.