درباره شغل و حرفه پیامبر اسلام در زندگی

مجله عالی ها

درباره شغل و حرفه پیامبر اسلام در زندگی

درباره شغل و حرفه پیامبر اسلام در زندگی ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

551316728 درباره شغل و حرفه پیامبر اسلام در زندگی

درباره شغل و حرفه پیامبر اسلام در زندگی 

درمورد شغل و حرفه پیامبر که در زندگی به آن مشغولیت داشته هست کمتر کسی بحث کرده هست و در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. پیامبر خدا همواره همگان را به داشتن شغل و کسب حلال تشویق مى ‏نمود و این مسئله را با عبارات مختلف این‌گونه مورد تاکید قرار می داد: «کُلُوا مِن کَدِّ اَیدیکُم: از دست رنج خود بخورید»

 

شغل پیامبراکرم «ص» چه بود؟
بر زمینه مستندات تاریخی، روش ها و منابع کسب درآمد پیامبر در مدینه عبارت بودند از:
۱٫ کشاورزی
۲٫ غنایم جنگی
۳٫ هدایای مردمی

 

در اینکه حضرت محمد«ص» شغلى داشته اند و با آن زندگى خود را تأمین مى‏ کردند، تردید نیست. پیامبر خدا همواره همگان را به داشتن شغل و کسب حلال تشویق مى ‏نمود و این مسئله را با عبارات مختلف این‌گونه مورد تاکید قرار می داد: «کُلُوا مِن کَدِّ اَیدیکُم: از دست رنج خود بخورید»[۱]

 

یا در روایتی دیگر: «اَزْکَى الأعمالِ کَسبُ الْمَرءِ بِیَدِهِ: پاکیزه‏ ترین کارها، کاری هست که شخص با دستِ خود انجام میدهد.[۲]

 

ایشان کار کردن را سنت پیامبران[۳] و اوصیاى می‌دانست.[۴]

 

در روایت آمده هست که پیامبر اسلام شخصاً کار مى‏ کرد. ایشان پس از هجرت به مدینه به کار کشاورزى و باغبانى مشغول شدند. در توضیح اکثر و بیان چگونگی آن باید گفت:

 

۱- کشاورزی
پس از آن که حضرت از مکه به مدینه هجرت کردند، مردم مدینه زمین‏ هایى را اختیار رسول خدا «ص» قرار دادند و حضرت در آن زمین‏ ها کشاورزى و باغبانى مى ‏کردند. در این باره روایاتى در دست هست که کیفیت و چگونگی کار آن حضرت در مزارع و باغ‌ها را تشریح می نماید. بعنوان مثال حدیث دوم، چهارم و پنجم از باب ۹ جلد ۱۲ وسایل‏ الشیعه،

 

صفحه ۲۲ و کتاب التجاره، ابواب مقدمات و نیز حدیث ۱ و ۲، باب ۱۰٫ در همین باب ۱۰، در حدیث سوم آمده هست: «ما فى الاعمال شى‏ءٌ اَحبُّ الى ‏اللّه‏ من الزراعه و ما بَعَثَ‏ اللّه‏ُ نبیّاً الاّ زرّاعاً الاّ ادریس فانّه کان خیّاطاً» چیزى براى خدا محبوب‏تر از کشاورزى نیست و خداوند جز ادریس که خیاط بود، همه ی پیامبران را کشاورز مبعوث ساخته هست.[۵]

 

این حدیث تصریح به این نکته دارد که همه ی پیامبران کشاورزى کرده و از حاصل دسترنج خویش امرار معاش میکردند. تذکر این نکته ضروری هست: پیامبر با اینکه کار مى‏ کردند و درآمد به دست مى‏ آوردند، خودشان از این درآمدها بسیار کم بهره گیری کرده و غالب آن را در راه خدا مصرف مى‏ نمود.

 

۲٫ غنایم جنگی
پس از آن که مسلمانان در دفاع از اسلام، با دشمنان درگیر شدند، ثروت‏هاى زیادى به دست مسلمانان افتاد. این ثروت‏ها دو قسم بودند

 

الف: برخى از آن‏ها بدون اینکه جنگى صورت بگیرد، در اختیار مسلمانان قرار مى‏گرفت. این‏گونه ثروت‏ها «بدون درگیرى» حقّ خاصّ پیامبر بود و در اختیار آن حضرت قرار مى‏گرفت، مثل: فدک، سرزمین‏هاى بنى‏ نضیر و دو قلعه از قلعه ‏هاى خیبر به نام وطیح و سلالم. لازم به ذکر هست: پیامبر خدا و کارگزاران آن حضرت در این باغ‏ها و زمین‏ها

 

به کشاورزى مى ‏پرداختند و با درآمد آن‏ها، زندگى خود و خاندانشان را اداره مى‏ کردند و با بقیه‏ درآمد، براى مسلمانان تدارکات جنگى تهیه مى‏ کردند

 

ب: خمس غنایم جنگی. خُمس غنایم و همین طور سرزمین‏هایى که با لشکرکشى فتح مى‏شد، متعلق به شخص پیامبر بود.

 

۳٫ هدایای مردمی
اضافه بر زمین‏ها و قلعه‏ های فوق، یکى از عالمان یهودى به نام مُخَیریق هفت باغ خود را به پیامبر بخشید.[۶] این واقعه مربوط به همان سالهای ابتدایی ورود پیامبر به مدینه می‌شد. منابع تاریخ نگاری زمان این ماجرا را در آستانه «جنگ احد»‌ دانسته و در ادامه نوشته‌اند: مخیریق یهودی به جنگ احد رفت

 

و در دفاع از اسلام و پیامبر به شهادت رسید. این هفت باغ که بعنوان «عوالى» مشهور بودند در اختیار پیامبر قرار گرفت و آن حضرت در این باغ‏ها هم کار مى‏ کردند.[۷]

 

پی نوشت:————————–
[۱] . مجلسی، بحار الانوار، «بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق» ج ۶۳، ص ۳۱۴٫

 

[۲] . محمدی ری شهری، میزان الحکمه، «دار الحدیث، چ اول، ۱۴۱۶ق» ج ۳، ص ۲۶۹۹٫

 

[۳] . حر عاملی، وسائل‏ الشیعه، «تحقیق و تعلیق: محمد رازی و حسن شعرانی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، » ج ۱۲، ص ۲۲، باب ۹، ح ۱٫

 

[۴] . حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲، باب ۹، ح ۶

 

[۵] . حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۵٫

 

[۶] . نام این باغها عبارت بود از: المیثب، الصائفه، الدّلال، حسنى، برقه، الأعواف و مشربه أم إبراهیم‏ «ابن حجر عسقلانى، الإصابه فى تمییز الصحابه، تحقیق عادل احمد عبد الموجود و على محمد معوض، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۵ق» ج۶، ص۴۶٫

 

[۷] . ابن هشام، السیره النبویه، «تحقیق مصطفى السقا و ابراهیم الأبیارى و عبد الحفیظ شلبى، بیروت، دار المعرفه، بى تا» ج۱، ص۵۱۸٫

 

 

بیوگرافی نویسنده

سلام خدمت بازدیدکنندگان وبسایت عالی ها / تاده هستم متولد 1370 مدیر عالی ها و امیدوارم از مطالبی که میزارم لذت برده باشید.

مشاهده تمامی 8568 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.