اسپانیایی ها به بازار فست فود ایران می آیند

مجله عالی ها

اسپانیایی ها به بازار فست فود ایران می آیند

اسپانیایی ها به بازار فست فود ایران می آیند ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

1717560363 اسپانیایی ها به بازار فست فود ایران می آیند

اسپانیایی ها به بازار فست فود ایران می آیند 

قرار هست تا اسپانیایی ها در اقدامی گسترده به بازار فست فود ایران راه پیدا کنند و این می‌تواند زنگ هشداری برای فست فودهای ایرانی باشد. برند ۳۰ ساله خارجی آماده ورود و عرضه پیتزا در کشور هست. بلومبرگ منبع اصلی خبر هست؛ آن ها ادعا کرده اند که یک برند مشهور پیتزای اسپانیایی قرار هست

 

به زودی روانه ایران شود. اگر سرنخ خبر را بگیرید و جلوتر بروید، دقت می‌شوید کار خیلی جدی تر از یک «به زودی» ساده هست. کار تقریبا تمام شده و کارها طبق برنامه از پیش تعیین شده با سرعتی چندان در حال پیشرفت هست اما چرا بازار پیتزا و فست فود ایران تا این اندازه برای یک برند بزرگ جهانی محبوبیت دارد؟

 

این صنعت تا همین ۱۰ سال پیش پیشرفت چندانی نداشت و تنها برخی کارخانه ها در ساخت مواد نخست فعالیت میکردند اما با واردات تجهیزات و احداث آشپزخانه ها و رستوران های گوناگون فست فود تدریجی به صنعتی پولساز در کشور تبدیل شد. براساس آخرین بررسی های رسمی مرکز آمار ایران حدود ۴۷٫۴ درصد افراد ۱۸ ساله و اکثر شهری میگویند

 

فست فود مصرف کرده اند. این در حالی هست که از این افراد ۱۸٫۷ درصد یک‌بار و ۲٫۶ درصد بیش از پنج بار در ماه فست فود مصرف میکنند.آمار بانک مرکزی نیز نشان میدهد در ایران خانواده های یک نفره، سالانه ۵۱۱ هزار تومان برای رستوران رفتن، هزینه می‌کنند و خانواده های سه نفره، ۷۳۷ هزار تومان هزینه شان میشود.

 

براساس آمار بانک مرکزی کم درآمدترین قشر جامعه سالانه ۳۵ هزار تومان برای رستوران و هتل هزینه می‌کنند و طبقه متوسط جامعه نیز کمتر از ۵۰۰ هزار تومان در سال صرف هزینه های رستوران و هتل می‌کنند اما رستوران و فست فود بین خانواده های ثروتمند ایرانی هزینه های بالایی را به خود اختصاص داده هست؛ به شکلی که به طور متوسط سالانه بین ۹۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان برای رستوران رفتن خرج می‌کنند.

 

اگر هزینه طرفداران رستوران و فست فود ایرانی را با هزینه های این موضوع در ایالات امریکا مقایسه کنیم با نهایت تعجب دیدن میکنیم در ایران به مراتب اکثر از کشور آمریکا برای غذا های خارج از منزل هزینه می‌شود. طبق آخرین آمار بانک مرکزی، ایرانی ها سالانه بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان برای غذا های آماده مصرف می‌کنند.

 

تا پایان سال ۹۰ هر خانوار ایرانی سالانه ۳۸۰ هزار تومان صرف خرید فست فود می‌کردند. شاخص بهای گروه غذاها و غذایی های آماده و آشامیدنی ها در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ معادل ۳۹٫۷ درصد اکثر شد. با در نظر گرفتن هزینه متوسطی که خانواده های ایرانی برای رستوران و هتل میپردازند

 

و محاسبه میزان تورم و سایر هزینه های مربوط به واردات مواد نخست و چیزهایی از این دست می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر ایرانی ها سالانه حدود ۱۶٫۳ هزار میلیارد تومان برای فست فود هزینه می‌کنند.این درحالی هست که هر آمریکایی سالانه به طور متوسط حدود ۳۰۰ دلار برای خرید فست فود هزینه می‌کند و هر کانادایی سالانه ۱۹۷ دلار برای خرید

 

فست فود پول کنار میگذارد. بخش زیادی از جمعیت سوئد با رستوران زنجیره ای مک دونالد آشنا میباشند. این رستوران آمریکایی ۲۸ درصد بازار فست فود سوئد را دارد و هر سوئدی سالانه حدود ۱۸۰ دلار برای خرید فست فود هزینه میکند.

 

فست فودها چقدر سودآور میباشند؟

برای راه اندازی یک ساندویچی خیلی معمولی به چیزی در دود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان سرمایه نخست نیاز دارد؛ گرچه اجاره مغازه بستگی به متراژ و محل آن دارد ولی به طور متوسط بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان رهن و ۱٫۵ تا ۳ میلیون تومان اجاره نیاز هست. برای تهیه یخچال، فر و سایر وسایل و همین طور تزیینات داخل مغازه نیز ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان نیاز هست.

 

تهیه مواد نخست نیز که معمولا به صورت هفتگی خرید میشود نیز هفته ای یک تا دو میلیون خرج بر می دارد. هزینه انرژی هم حداقل ماهی یک میلیون تومان می‌شود که به آن حقوق حداقل یک کارگر با حقوق حداقل یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در ماه را باید اضافه کرد.

1500562898 اسپانیایی ها به بازار فست فود ایران می آیند

فرض کنید یک مغازه ساندویچی ۱۰۰ ساندویچ در روز به فروش برساند و قیمت میانگین ساندویچ ها شش هزار تومان باشد. بنابراین درآمد هرروز آن ششصد هزار تومان میشود و اگر ۳۶۵ روز سال را کار کند درآمد سالیانه این واحد می‌شود حدود ۲۰۰ میلیون تومان، حال باید هزینه ها را از این مبلغ کم کنیم.

 

هزینه مواد نخست در ماه هشت میلیون تومان و در سال ۹۶ میلیون تومان، هزینه نیروی انسانی «دو نفر» هر یک در ماه حداقل یک میلیون تومان و در سال ۲۴ میلیون تومان، هزینه انرژی در ماه یک میلیون تومان و در سال ۱۲ میلیون تومان، اجاره بها مغازه به طور میانگین دو میلیون تومان در ماه و در سال ۲۴ میلیون تومان،

 

حقوق مدیریت دو میلیون تومان در ماه و ۲۴ میلیون تومان در سال درنظر گرفته شده هست. بنابراین کل هزینه سالانه حدود ۱۷۵ میلیون تومان می‌شود. پس سود خالص این ساندویچی حدود ۴۰ میلیون تومان در سال می‌شود که با دقت به سرمایه گذاری نخست به مبلغ ۷۰ میلیون تومان در مدت قریب به یک سال و نیم این میزان به جیب شما بر میگردید.

 

اسپانیایی ها چه می‌خواهند؟

شاید به دلیل همین بازار بزرگ هست که شرکت اسپانیایی قصد دارد پا پیش بگذارد و در ایران شعبه بزند. این شرکت مادریدی ادعا میکند بزرگ ترین شرکت فروش پتیزا در خارج از ایالات امریکا میباشند و اضافه بر ایران به دنبال توسعه بازار خود در انگلیس میباشند. آن ها میگویند سالانه ۶۰ میلیون پیتزا به فروش می‌رسانند.

 

فست فود زنجیره ای Telepizza کار خود را از اسپانیا شروع کرد. این شرکت در سال ۱۹۸۷ در مادرید اسپانیا متولد شد و بعد از رشد قابل دقت در این شهر به سراغ دیگر کشورهای اسپانیایی زبان رفت. این شرکت بعد از توسعه و بین المللی شدن کارخانه های زیادی در اروپا راه اندازی کرد ولی بعد از مدتی سیاست خود را عوض کرد و با راه اندازی یک کارخانه بسیار بزرگ در شهر مادرید به ساخت نان پیتزا برای فروشگاه ها پرداخت.

 

طبق آخرین آمار ارائه شده، بیشترین سود این شرکت از پیتزاهای تحویل داده شده در اسپانیا حدود ۳۸ درصد هست. بعد از آن فروش پیتزا در سطح بین الملل با ۲۹ درصد بیشترین سود را نصیب آن می‌کند. فروش پیتزا در فروشگاه های این شرکت در خود اسپانیا نیز با ۲۷ درصد در رتبه بعدی قرار میگیرد

 

و در مجموع میتوان گفت Telepizza اکثر از آنکه مثل مک دونالد تمرکز خود را روی سطح بین الملل گذاشته باشد به خود اسپانیا علاقه دارد و حدود ۷۰ درصد سود خود را از این راه به دست می آورد.این شرکت اکنون بیش از ۱۲۰۰ شعبه در سرتاسر جهان دارد که حدود ۶۰ درصد آن ها در خود اسپانیا و ۴۰ درصدشان در خارج از اسپانیا قرار دارند. کشورهایی مثل پرتغال، شیلی، پرو، لهستان، آمریکای مرکزی، امارات متحده عربی، کلمبیا و غیره.

 

 به گزارش عالی ها به تازگی این شرکت قصد دارد حوزه آسیا را هدف قرار داده و وارد کشورهای بزرگتر و مطرح تری شود. در ادامه این سیاست به تازگی Telepizza وارد روسیه و انگلستان شده هست و در مرحله بعدی قرار هست وارد دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان شود. این شرکت طبق برنامه خود قرار هست ۲۰۰ شعبه در عرض ۱۰ سال در ایران راه اندازی کند.

 

در اکثر این کشورها Telepizza با یک استراتژی خاص وارد عمل شده هست. این شرکت با خریداری یکی از مطرح ترین برندهای فروش فست فود در هر کشور وارد شده و با سرعت صاحب شعبات زیادی در سرتاسر هر کشور شده هست. طبق ارزیابی موسسه IPO، Telepizza ارزشی در حدود ۶۰۰ میلیون دلار دارد. بری این که کوچکی این عدد دستتان بیاید به ارزش چند شرکت دیگر که توسط همین موسسه ارزیابی شدهاند می‌پردازیم.

 

مثلا شرکت UBER که بعنوان تاکسی اینترنتی مشهور جهان شناخته می‌شود ارزشی حدود ۶۸ میلیارد دلار دارد. یا نرم افزار Spotify که مخصوص علاقه مندان به موسیقی هست حدود ۱۳ میلیارد دلار ارزش دارد. به نظر می‌رسد این شرکت اسپانیایی فاصله زیادی تا رسیدن به بقیه شرکت های بزرگ جهان در پیش دارد.

 

 

بیوگرافی نویسنده

سلام خدمت بازدیدکنندگان وبسایت عالی ها / تاده هستم متولد 1370 مدیر عالی ها و امیدوارم از مطالبی که میزارم لذت برده باشید.

مشاهده تمامی 8568 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.